Yapay Zeka ve Arama Motorları
Arama motorlarını Uzay Yolu filmindeki gibi bilgisayarlar olduğunu görmek isterdim. Onlarla konuşabilir ve ne sorduğumuzu anlayabilirler. Bu isteklerimi Google’nin bir numaralı personeli Craig Silverstein’de istiyor ve açıkça dile getiriyor.
Aslında bu Google’nin garabet kültürünün tatlı dilli numunesi. Yani Silverstein dalga geçmiyor. Aramanın bir gün insan benzeri bir yapıya dönüşmesi fikri şirket içinde olduğu kadar internet kullanıcıları arasındada tartışılan en popüler konu.
Ancak o noktaya nasıl gideceğiz ? Aramanın zekay dönüşmesi demek, sizin bir okur olarak bu cümleyi anlamanız gibi, bir sorguyu anlamalı. Bilgisayar dahisi Danny Hills “Benim sorunum birşeyler aramak değil.. Benim sorunum birşeyler anlamak..” Eğer bu gerçekleşirse yani arama motorları ne aradığımızı anlarsa, aramayı yaoab kişiye sorunsuz bilgiyi anında bulma imkanı verecek..
Arama motorları yapay zekanın gerçekleşmesi için en uygun yerdir. Bu durum aslında başladı bile. Google arama dünyasından yanlış yazılan yada imla hatası yapılan bir sorguda sizi uyarıyor ve “şunu mu demek istediniz ?” sorusunu sizlere yöneltiyor. İşte bu bir başlangıç.. Yapay zekanın arama motorlarına ilk ve en basit girişiç Bunu gördükten sonra aklıma ilk neden Uzay Yolu bilgisayarları gibi arama motorlarına sahip olmayalım sorusu geldi..
Sanırım konuşulanlar, istenenler ve yazılanlar aramanın geleceğini sadece arama üzerine değilde ANLAMA üzerine olacağını açıkça gösteriyor. Bir makinenin insanın ne aradığını anlayabilmesi bilgisayar dünyasının kutsal kasesini bulmak demektir. Yanş Tuning testinden geçebilmek..
(NOT: Tuning testi: 1950 yılında İngiliz Matematik Prof. Alan Turing’in bilgisayarların ne kadar zeki olduğunu anlamak için ortaya koyduğu bir modeldir.)
En niyetinden eğer yapay zekaya sahip arama motorlarını ürettiğini iddia edebilecek bir şirket varsa oda Google’nin ta kendisidir.
|